«Τα σχολεία της παιδείας και των αφοσιωμένων ποιητών»

Μία αναλυτική καταγραφή θεμάτων και δημιουργικών απόψεων στην παρουσίαση του συνεδρίου για τη γλώσσα και τη σχολική μεταρρύθμιση που οργανώνει το Α.Π.Θ αυτές τις ημέρες από τη Λίνα Κοϊνά στο agelioforos.gr :

«Τα σχολεία πρέπει να υπηρετούν την παιδεία και όχι την αγορά εργασίας. Δεν μπορεί να υπάρξει παρά μία μεταρρύθμιση, αυτή που θα προσανατολίσει την εκπαίδευση στην παιδεία και που θα αρχίσει μέσα σε ευχάριστα παιδικά κέντρα, από τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού. Την παραπάνω επισήμανση έκανε ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Χρίστος Τσολάκης, ο οποίος χαρακτήρισε «αστειότητες» τις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας.

«Οι κερδοσκόποι του πλανήτη, οι έμποροι των εθνών, έχουν διολισθήσει μέσα στα σχολεία και οι μαθητές διδάσκονται εκείνα που θα τους είναι χρήσιμα για να υπηρετήσουν την αγορά εργασίας, δηλαδή την αγορά που οι κερδοσκόποι έχουν στήσει για να λυμαίνονται τους λαούς και να πλουτίζουν οι ίδιοι. Δεν θέλουμε αυτά τα σχολεία. Θέλουμε τα σχολεία της παιδείας», τόνισε ο κ. Τσολάκης, στο περιθώριο του Ι’ Συνεδρίου για τη Γλώσσα με τίτλο: «Η γλώσσα της παιδείας και των μεταρρυθμίσεων»,  το οποίο άρχισε σήμερα στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ και ολοκληρώνεται την Κυριακή.

Σύμφωνα με τον κ. Τσολάκη, δεν είναι φρόνιμο να εμπιστευθούμε το μέλλον του κόσμου στο επιχειρησιακό δαιμόνιο, στον βιομηχανικό προγραμματισμό, στον τεχνολογικό υπολογισμό, στην πολιτική προπαγάνδα, στον οικονομικό ιμπεριαλισμό, στις απροσχεδίαστες ή προσχεδιασμένες κοινωνικοποιήσεις που υποκρύπτουν πολιτικές ή και άλλες σκοπιμότητες.

«Οι λαοί της γης δεν είναι προσανατολισμένοι προς την παιδεία. Η εκπαίδευση και τα σχολεία υπηρετούν την αγορά εργασίας. Για να μεταστραφούν τα πράγματα θα πρέπει να περάσει κάποτε – και ας γίνει αυτό από την Ελλάδα – η παιδεία στις μικρές ηλικίες», υποστήριξε ο κ. Τσολάκης, ο οποίος επανέλαβε την πρότασή του για την ίδρυση Κέντρων του Παιδιού. Σε αυτά θα μπορούν να εγγράφονται όλα τα παιδιά, ηλικίας 2,5-3 ετών, τα οποία θα μαθαίνουν τη γλώσσα και θα δέχονται σωστή παιδεία. «Αυτά τα παιδιά, καθώς θα μεγαλώνουν και θα φτάνουν στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, θα είναι άλλοι άνθρωποι. Πρέπει, λοιπόν, να αλλάξουμε τον άνθρωπο ξεκινώντας από τα γεννοφάσκια του», τόνισε ο κ. Τσολάκης εξηγώντας ότι παιδεία είναι «να πραγματώνει ο άνθρωπος τον ανώτερο εαυτό του».

Ο ομότιμος καθηγητής χαρακτήρισε τους πολιτικούς «κατώτερους των περιστάσεων», ενώ έσπευσε να προσθέσει: «Δεν τους βάζω όλους στην ίδια κατηγορία. Υπάρχουν και εξαιρέσεις». Ο ίδιος μίλησε για «αστειότητες», αναφερόμενος στις αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας. «Μία είναι η μεταρρύθμιση. Αυτή που θα προσανατολίσει την εκπαίδευση στην παιδεία και που θα αρχίσει μέσα σε ευχάριστα παιδικά κέντρα, από τα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού», κατέληξε ο κ. Τσολάκης.

«Η γλώσσα της παιδείας και των μεταρρυθμίσεων»

Καταξιωμένοι άνθρωποι των γραμμάτων και της τέχνης, πανεπιστημιακοί, σχολικοί σύμβουλοι και «μάχιμοι» εκπαιδευτικοί παρουσιάζουν συνολικά 37 εισηγήσεις στο Ι΄ Πανελλήνιο Συνέδριο για τη Γλώσσα με θέμα: «Η γλώσσα της παιδείας και των μεταρρυθμίσεων», που άρχισε σήμερα στο ΑΠΘ και θα ολοκληρωθεί την Κυριακή… Χαιρετισμό απηύθυνε, κατά την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου στην κατάμεστη αίθουσα τελετών, ο πρύτανης του Αριστοτελείου, Γιάννης Μυλόπουλος, ο οποίος ανακοίνωσε την ίδρυση Συλλόγου Αποφοίτων στο ΑΠΘ. Ζήτησε, δε, από δύο «εμβληματικές μορφές του Πανεπιστημίου» και βασικούς εισηγητές του συνεδρίου, τους Χρίστο Τσολάκη και Δ.Ν. Μαρωνίτη, να ηγηθούν του νεοσύστατου συλλόγου. 

Ακολούθησε αφιέρωμα στην ποίηση και την ποιητική του Οδυσσέα Ελύτη με κεντρικό εισηγητή τον ομότιμο καθηγητή, κ. Μαρωνίτη, ο οποίος μίλησε για το πάθος του ποιητή για την ελληνική γλώσσα. Στην αρχή της ομιλίας του, ο κ. Μαρωνίτης αναφέρθηκε στην προσωπικότητα του προσφάτως εκλιπόντος φιλολόγου και αγωνιστή, Νίκου Καλογερόπουλου, στη μνήμη του οποίου οι σύνεδροι τήρησαν ενός λεπτού σιγή κατά την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου. 

Η διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας στο σχολείο βρίσκεται στο επίκεντρο των εισηγήσεων το απόγευμα της Παρασκευής. «Μάχιμοι» δάσκαλοι επιχειρούν μία δεύτερη ανάγνωση των εγχειριδίων της Γλώσσας στις δύο πρώτες και δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχολείου, ενώ φιλόλογοι εξετάζουν την αποτελεσματικότητα των βιβλίων της Νεοελληνικής Γλώσσας του γυμνασίου. 

Η διδασκαλία της Λογοτεχνίας 

Η δεύτερη μέρα του συνεδρίου (Σάββατο) είναι αφιερωμένη στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας και της δημιουργικής γραφής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αρκετοί εισηγητές από τον Τομέα Μεσαιωνικών και Νέων Ελληνικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, από τη γενική εκπαίδευση και τον ευρύτερο ακαδημαϊκό χώρο προσανατολίζουν τους φιλολόγους των γυμνασίων και των λυκείων καθώς και τους δασκάλους των δημοτικών σχολείων σε «ένα σχολείο αφοσιωμένων ποιητών». 

Ειδικότερα, στην πρωινή συνεδρίαση (έναρξη στις 9 π.μ.) ο Λάμπρος Βαρελάς, ο Γιώργος Παγανός και ο Κώστας Ακρίβος θα εισηγηθούν θέματα σχετικά με τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ο Μίμης Σουλιώτης θα τονίσει τη σημασία της συμμετοχής των λογοτεχνών στη σχολική πράξη και η Σοφία Νικολαΐδου θα περιγράψει το Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ενώ θα μεσολαβήσουν και άλλες εισηγήσεις. 

Σύμφωνα με την Οργανωτική Επιτροπή, κατά την απογευματινή συνεδρίαση (έναρξη στις 5 μ.μ.) ο Γιάννης Παρίσης θα εκθέσει τις προτάσεις του για μια ουσιαστική ανανέωση του μαθήματος της λογοτεχνίας, η Αγγελική Λούδη θα παρουσιάσει τις απόψεις της για τη διδασκαλία των παλιότερων κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας και ο Γιώργος Κεχαγιόγλου θα προτείνει μερικές απλές αρχές με στόχο όχι το «νέο σχολείο» της άγνοιας και της χειραγώγησης, αλλά το σχολείο της γνώσης, της απόλαυσης και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Στην εισήγησή της, η Σωτηρία Σταυρακοπούλου θα διατυπώσει τις σκέψεις και τις προτάσεις της για τον τρόπο της διδασκαλίας της Λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αξιοποιώντας την εμπειρία της από τη διδασκαλία της στο Πανεπιστήμιο. Η Κατερίνα Τικτοπούλου θα παρουσιάσει το θέμα: « Όψεις της δημιουργικής γραφής του Σολωμού και του Σεφέρη», ενώ η Λίζυ Τσιριμώκου θα εκθέσει τις σκέψεις της για τη διδασκαλία της μεταφρασμένης λογοτεχνίας. Η συνεδρίαση της δεύτερης μέρας θα κλείσει με ρεσιτάλ πιάνου του Β. Βαρβαρέσου. 

Τρίτη μέρα του συνεδρίου 

Με το σχολείο σχετίζονται και οι τέσσερις πρώτες εισηγήσεις, που θα παρουσιαστούν κατά την πρωινή συνεδρίαση την Κυριακή (έναρξη στις 10 π.μ.). Ο σχολικός σύμβουλος, Μανόλης Λανάρης, θα μιλήσει για την «Ποιητική» της γλωσσικής διδασκαλίας, η σχολική σύμβουλος, Πηνελόπη Τζιώκα, για το τι, το πώς και το γιατί της γλωσσικής διδασκαλίας και ο κριτικός του θεάτρου και πανεπιστημιακός, Κώστας Γεωργουσόπουλος, για τους θεατρικούς κώδικες στο σχολικό θέατρο. Μετά το διάλειμμα θα ανοίξει τη συνεδρίαση ο ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου, Φάνης Κακριδής, με εισήγηση για τα νέα προγράμματα σπουδών για τη διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και κριτικές σκέψεις για το νέο μάθημα «projects». O πανεπιστημιακός, Χανς Αϊντενάιερ, θα παρουσιάσει το ενδιαφέρον θέμα «Η γλώσσα των Φιλελλήνων», ενώ η φιλόλογος, Νίκη Αϊντενάιερ, θα μιλήσει για τη γλώσσα των μεταναστών. Η πρωινή συνεδρίαση θα κλείσει με τον ομότιμο καθηγητή του ΑΠΘ, Δημήτρη Λυπουρλή, που θα παρουσιάσει εισήγηση με θέμα: «Αναζητώντας τις αρχές του ελληνικού επιστημονικού λόγου». 

Στην απογευματινή συνεδρίαση ( έναρξη στις 6 μ.μ. ) θα μιλήσει η καθηγήτρια Μουσικής Λίτσα Λεμπέση για τη γλώσσα της μουσικής, ενώ ο μουσικός και διδάκτωρ, Βασίλης Βαρβαρέσος, θα παρουσιάσει το θέμα « Η γλώσσα ως ακρόαση και ως τέχνη». Τέλος, ο Δ. Ν. Μαρωνίτης και η ηθοποιός Φιλαρέτη Κομνηνού θα διαβάσουν αποσπάσματα από την Οδύσσεια και την Ιλιάδα σε μετάφραση του πρώτου. Το Συνέδριο, που είναι αφιερωμένο στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Οδυσσέα Ελύτη, θα κλείσει με τη χορωδία και ορχήστρα του Μουσικού Σχολείου του Βόλου. Να σημειωθεί πως λόγοι υγείας δεν επέτρεψαν στον ομότιμο καθηγητή, Εμμανουήλ Κριαρά, να παραστεί στο συνέδριο.

Share This: