Ομάδα L3FT

Φύλλο εργασίας 1ο. Δραστηριότητα 5. «Πώς επιτυγχάνεται το έντονο προτρεπτικό ύφος της γραφής του Dylan και που νομίζετε ότι αποβλέπει;»

«Οι στίχοι του Dylan ενσωματώνουν μια ποικιλία πολιτικών, κοινωνικών, φιλοσοφικών και λογοτεχνικών επιρροών. Εκφράζεται το επαναστατικό του ύφος και ο δυναμικός του χαρακτήρας που είναι πολύ έντονος για την εποχή του. Ο Dylan θέλοντας να πείσει, να παρακινήσει και να προτρέψει τους ανθρώπους να αλλάξουν τον κόσμο, να αλλάξουν τον τρόπο σκέψης τους και συμπεριφοράς τους διότι, «οι καιροί αλλάζουν» και ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για το αύριο, χρησιμοποιεί έντονο προτρεπτικό ύφος. Αναφέρεται σε όλες τις τάξεις των ανθρώπων και, μέσα από το τραγούδι του κάνει προσπάθεια να τους ωθήσει σε μια επανάσταση και για ένα καλύτερο μέλλον. Το έντονο προτρεπτικό του ύφος επιτυγχάνεται μέσω της προστακτικής που χρησιμοποιεί και έχει στόχο να κινητοποιήσει και να ευαισθητοποιήσει όλους όσους ασπάζονται την μουσική του.

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ 3ης ΣΤΡΟΦΗΣ

Come senators, congressmen
Please heed the call
Don’t stand in the doorway
Don’t block up the hall
For he that get hurts
Will be who has stalled
There’s battle outside
And it is ragin’
It’ll soon shake your windows
And rattle your walls
For the times they are a-changin’.

Ελάτε γερουσιαστές ελάτε βουλευτές
Το κάλεσμα ακούστε προσεκτικά
Μη στέκεστε άλλο στα κατώφλια τα παλιά

Μη φράζετε το δρόμο άλλο
Γιατί αυτός που τελικά θα πληγωθεί είναι αυτός που κωλυσιεργεί
Ξέσπασε- και μένετε έξω- η μάχη η σφοδρή
Σε λίγο θα τρίξουν τα παράθυρά σας
Θα γκρεμιστούν οι τοίχοι οι τρανοί
Γιατί αλλάζουν ναι αλλάζουν οι καιροί.

Δραστηριότητα 6. Σχολιάστε σύντομα τους στίχους μέσα από τη δική σας οπτική με ένα δικό σας ελεύθερο κείμενο (σύνθεση ιδεών των μελών της ομάδας σας)

«Οι στίχοι του «The Times Are A-Changin» είναι πολύ επαναστατικοί και πιστεύουμε πως εκφράζουν ένα μεγάλο μέρος των ανθρώπων που είναι καταπιεσμένοι από το πιεστικό σύστημα της κάθε εξουσίας. Προτρέπει τον κόσμο να ξεσηκωθεί χρησιμοποιώντας το έντονο ύφος της προστακτικής. Οι στίχοι του μας δημιουργούν γενικά μια πολύ ρεαλιστική οπτικοακουστική εικόνα». Η  δική μας ελεύθερη απόδοση κειμένου: «Κόσμε, μαζευτείτε από όπου κι αν ήσαστε»

Δραστηριότητα 8. Αναζητήστε ποιήματα Ελλήνων ποιητών στα οποία συναντάμε παρόμοια θεματολογία με αυτή που διαπιστώσαμε στα τραγούδια του Dylan.

ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ  (Μ.  ΚΑΤΣΑΡΟΣ)

Θα σας περιμένω μέχρι τα φοβερά μεσάνυχτα αδιάφορος
Δεν έχω πια τι άλλο να πιστοποιήσω.
Οι φύλακες κακεντρεχείς παραμονεύουν το τέλος μου
ανάμεσα σε θρυμματισμένα πουκάμισα και λεγεώνες.
Θα περιμένω τα νύχτα σας αδιάφορος
χαμογελώντας με ψυχρότητα για τις ένδοξες μέρες.
Πίσω από χάρτινο κήπο σας
πίσω από το χάρτινο πρόσωπό σας
εγώ θα ξαφνιάζω τα πλήθη
ὁ άνεμος δικός μου
μάταιοι θόρυβοι και τυμπανοκρουσίες επίσημες
μάταιοι λόγοι.

Share This:

  • melina..

    Ομάδα L3FT
    knocking on heavens door-guns n roses
    dont cry-guns n roses
    dream on-aerosmith

  • melina..

    ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2, ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4
    Τα δύο παρακάτω ποιήματα έχουν κοινή θεματολογία με το τραγούδι που μελετάμε.(don’t cry).Είναι ποιήματα με ερωτικό περιεχόμενο.

    ΝΥΧΤΑ (ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ)

    Στις μεσονύχτιες στράτες περπατάνε
    αποσταμένοι οι έρωτες
    κι οι γρύλιες των παράθυρων εστάξανε
    τον πόνο που κρατάνε.
    Στις στέγες εκρεμάστη το φεγγάρι
    Σκυμμένο προς τα δάκρυά του
    κι η μυρωμένη λύπη των τριαντάφυλλων
    το δρόμο της θα πάρει.
    Ολόρθο το φανάρι μας σωπαίνει
    Χλωμό και μυστηριώδικο
    κι η πόρτα του σπιτιού μου είναι σα ν’ άνοιξε
    και λείψανο να βγαίνει.
    Σαρκάζει το κρεβάτι τη χαρά τους
    κι αυτοί λεν πως έτριξε.
    Δε λεν πως το κρεβάτι οραματίζεται
    μελλοντικούς θανάτους.
    Και κλαίνε οι αμανέδες στις ταβέρνες
    τη νύχτα την αστρόφεγγη
    που θα’ πρεπε η αγάπη να την έπινε
    και παίζουν οι λατέρνες.
    Χυμένες στα ποτήρια καρτερούνε
    οι λησμονιές γλυκύτατες.
    Οι χίμαιρες τώρα θα ειπούν το λόγο τους
    και οι άνθρωποι θ’ ακούνε.
    Καθημερινών χαμώνε κοιμητήρι
    το πάρκον ανατρίχιασε
    την ώρα που νεκρός κάποιος εκίνησε
    να πάει στη χλόη να γέρνει.

    ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ (ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ)
    Δεν αγαπάς και δε θυμάσαι, λες.
    Κι αν φούσκωσαν τα στήθη κι αν δακρύζεις
    που δε μπορείς να κλάψεις όπως πρώτα,
    δεν αγαπάς και δε θυμάσαι, ας κλαίς.
    Ξάφνου θα ιδείς δυό μάτια γαλανά
    -πόσος καιρός!- τα χάιδεψες μιά νύχτα,
    και σα ν’ ακούς εντός σου να σαλεύει
    μιά συφορά παλιά και να ξυπνά.
    Θα στήσουνε μακάβριο το χορό
    οι θύμησες στα περασμένα γύρω,
    και θ’ ανθίσει στο βλέφαρο σαν τότε
    και θα πέσει το δάκρυ σου πικρό.
    Τα μάτια που κρεμούν – ήλιοι χλωμοί –
    το φώς στο χιόνι της καρδιάς και λιώνει,
    οι αγάπες που σαλεύουν πεθαμένες,
    οι πρώτοι ξανά που άναψαν καημοί…

  • melina..

    Ελεύθερη μετάφραση του τραγουδιού «Don’t Cry-Guns ‘n Roses»

    Μίλα μου απαλά
    Κάτι κρύβεται μες τα μάτια σου
    Μη σκύβεις το κεφάλι σου
    Και σε παρακαλώ μην κλαίς
    Ξέρω πως αισθάνεσαι μέσα σου
    Κάποτε ήμουν εκεί
    Μέσα σου κάτι αλλάζει
    Και το ξέρεις

    Μην κλαις απόψε
    Ακόμα σε αγαπώ μωρό μου
    Μην κλαις απόψε
    Μην κλαις απόψε
    Υπάρχει ελπίδα ακόμη μωρό μου
    Και σε παρακαλώ μην κλαις

    Ψυθίρισέ μου
    Και αναστέναξέ μου
    Φίλησέ με πρώτα
    Πριν μου πεις αντίο
    Μην το παίρνεις κατάκαρδα
    Και σε παρακαλώ μην πληγώνεσαι τόσο
    Θα σε θυμάμαι για πάντα
    Και όσα περάσαμε μωρό μου…

    Και μην κλαις απόψε
    Μην κλαις απόψε
    Μην κλαις απόψε
    Υπάρχει ελπίδα ακόμη μωρό μου
    Και σε παρακαλώ μην κλαις

    Και σε παρακαλώ θυμήσου ότι ποτέ
    Δε σου είπα ψέματα
    Και σε παρακαλώ θυμήσου
    Τι έχω αισθανθεί πια γλύκα
    Θα βρεις τον δικό σου δρόμο
    Μα δεν θα χαθείς μικρή μου
    Θα ξαναβρείς τον εαυτό σου
    Θα ξημερώσει μια καλύτερη μέρα μωρό
    μου…

  • melina..

    ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2 , ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3

    Στο τραγούδι «Don’t Cry» των Guns ‘n Roses έχουμε εντοπίσει την χρήση «ποιητικών τρόπων» και θα θέλαμε να σας τους παρουσιάσουμε.
    Καταρχήν το τραγούδι είναι για μια γυναίκα που αφήνει τον άντρα, είπε σε μια συνέντευξή του ο Axl Rose. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι γράφτηκε για μια γυναίκα με την οποία είχε βγει ο Izzy (ρυθμική κιθάρα), όμως ταυτόχρονα την είχε ερωτευτεί και ο Axl,με αποτέλεσμα να τα χαλάσουν. Ωστόσο η κοπέλα συνειδητοποίησε ότι δεν γίνεται να συμβεί κάτι με τον Axl του έλεγε «αντίο» ενώ εκείνος απλά καθόταν και έκλεγε. Εκείνη του ζητούσε να μην κλαίει, και όλο αυτό τους ενέπνευσε να γράψει το τραγούδι την επόμενη νύχτα
    Όλα τα συναισθήματα που θέλει να μας περάσει με το τραγούδι εκφράζονται μέσω των ποιητικών τρόπων οι οποίοι είναι οι εξής:
    • Το τραγούδι μιλάει άμεσα για μια γυναίκα και έναν άντρα, όπως αναφέρεται παραπάνω, χωρίς να χρησιμοποιεί προσωπείο ποιητή.
    • Εντοπίζουμε σύμβολα και υπαινιγμούς όπως τη λέξη «ουρανός» στο ρεφραίν, η οποία ίσως υπαινίσσεται ότι θα υπάρξει ελπίδα στο μέλλον.
    • Διακρίνουμε αντιθέσεις. Όσον αφορά το χρόνο μεταξύ του παρόντος , που είναι μαζί και του μέλλοντος , και όσον αφορά τα συναισθήματα μεταξύ της δυναμικής και αισιόδοξης γυναίκας και του καταθλιπτικού άντρα.
    • Υπάρχει συγκεκριμένος ρυθμός στο τραγούδι και ο στίχος είναι ελεύθερος.
    • Εντοπίσαμε μία δυνατή μεταφορά «come the morning light now baby».
    • Είναι μπαλάντα ,οπότε έχουμε πολύ έντονα συναισθήματα ,όπως αγάπη ,έρωτας ,νοσταλγία ,μοναξιά…
    • Είναι μονόλογος και υπάρχει παραστατικότητα.
    • Έχουμε επανάληψη σταθερών μοτίβων (don’t you cry ,baby).
    • Διακρίνουμε παρήχηση ,δηλαδή επανάληψη συγκεκριμένων γραμμάτων στις καταλήξεις των λέξεων όπως για παράδειγμα στο στίχο «baby maybe some day».
    • Οι στίχοι είναι πολλοί δυνατοί με αποτέλεσμα να υπάρχει πολυσημία των λέξεων δείχνοντας μας έτσι τα έντονά του συναισθήματα.
    • Στο video clip του τραγουδιού υπάρχει κινηματογραφική τεχνική λόγω της έντονης παραστατικότητας του τραγουδιού.
    • Δυναμικά ρήματα που δίνουν ενέργεια στο τραγούδι.
    • Πλήθος εικόνων.

  • Μέντωρ

    1. Στη σύνθεση του κειμένου σας δε θα χρησιμοποιήσετε ύφος προφορικού λόγου.
    2. Χρησιμοποιούμε περιεκτικό λόγο με χρήση γ’ προσώπου (αντικειμενικό ύφος).
    3. Σε κάθε επισήμανση ποιητικού τρόπου να δίνεται ένα συγκεκριμένο παράδειγμα (από τους στίχους) και, αν είναι δυνατό, και να τεκμηριώνεται και με αναφορά σ άλλο λογοτεχνικό έργο. Π.χ: για τον «ουρανό» δες Σαχτούρη: «διψάμε για ουρανό».

  • melina..

    ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΘΡΑΥΣΜΑΤΑ (Μ. ΚΑΤΣΑΡΟΣ)

    Θα σας περιμένω μέχρι τα φοβερά μεσάνυχτα αδιάφορος
    Δεν έχω πια τι άλλο να πιστοποιήσω.
    Οι φύλακες κακεντρεχείς παραμονεύουν το τέλος μου
    ανάμεσα σε θρυμματισμένα πουκάμισα και λεγεώνες.
    Θα περιμένω τα νύχτα σας αδιάφορος
    χαμογελώντας με ψυχρότητα για τις ένδοξες μέρες.
    Πίσω από χάρτινο κήπο σας
    πίσω από το χάρτινο πρόσωπό σας
    εγώ θα ξαφνιάζω τα πλήθη
    ὁ άνεμος δικός μου
    μάταιοι θόρυβοι και τυμπανοκρουσίες επίσημες
    μάταιοι λόγοι.
    ΕΡΓΑΣΙΑ 8-Αναζητήστε ποιήματα Ελλήνων ποιητών στα οποία συναντάμε παρόμοια θεματολογία με αυτή που διαπιστώσαμε στα τραγούδια του Dylan.

    Στο ποίημα «ποιητικά θραύσματα» του Μιχάλη Κατσαρού συναντάμε κοινά θεματολογικά στοιχεία με τραγούδια του Dylan. Στο ποίημα, όπως και στα περισσότερα τραγούδια του Dylan, υπάρχει πολιτικό περιεχόμενο.
    Παρατηρούμε ότι στο ποίημα του Κατσαρού υπάρχει αναφορά στο τέλος που έρχεται και πρέπει να δράσουμε γρήγορα για να το αποφύγουμε, κάτι το οποίο συμβαίνει και στον Dylan. Μία ομοιότητα ακόμα είναι η έμμεση αναφορά στην εξουσία που στέκεται εμπόδιο στην αλλαγή της εποχής. Συγκεκριμένα, και στο ποίημα αλλά και στον Dylan συνεχίζει να είναι αδιάφορη στην εξέλιξη της εποχής και συνεχίζει τις παλιές της ενέργειες που έφτασαν τον κόσμο σε αυτήν την κατάσταση. Τέλος, το έργο του λαού είναι να στραφεί εναντίον της και να προσπαθήσει να βρεί λύση στο πρόβλημα, ώστε να αποφευχθεί το τέλος.

  • melina..

    ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2

    ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3 (ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ)

    Στους στίχους του τραγουδιού «don’t cry» των Gun’s n Roses παρατηρούμε τη χρήση «ποιητικών τρόπων.
    Καταρχήν το τραγούδι γράφτηκε για μια γυναίκα που αφήνει έναν άντρα, είπε σε μια συνέντευξή του ο Axl Rose. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι ο Izzy (ρυθμική κιθάρα) είχε βγει με μια γυναίκα την οποία ταυτόχρονα είχε ερωτευτεί και ο Axl. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να χαλάσει η σχέση τους. Ο Axl αν και εκμυστηριεύτηκε τα αισθήματά του στην κυρία εκείνη υποστήριξε ότι δεν μπορεί να συμβεί κάτι μεταξύ τους. Ο Axl πληγώθηκε πολύ από την εξέλιξη της κατάστασης. Όλο αυτό τους ενέπνευσε να γράψουν το τραγούδι την επόμενη νύχτα μέσα σε πέντε λεπτά.
    Όλα τα συναισθήματα που θέλει να μας παρουσιάσει το τραγούδι, εκφράζονται μέσω των ποιητικών τρόπων οι οποίοι είναι οι εξείς.
    • Το τραγούδι μιλάει άμεσα για μια γυναίκα και έναν άντρα, όπως αναφέρεται παραπάνω τρόπων οι οποίοι είναι οι εξείς.
    • Εντοπίζουμε σύμβολα και υπαινιγμούς όπως τη λέξη «ουρανός» στο refrain, η οποία υπαινίσσεται ότι θα υπάρξει ελπίδα στο μέλλον.
    • Διακρίνουμε αντιθέσεις. Όσον αφορά το χρόνο μεταξύ του παρόντος, που είναι μαζί, και του μέλλοντος, και όσον αφορά τα συναισθήματα μεταξύ της δυναμικής και αισιόδοξης γυναίκας και του καταθλιπτικού άντρα.
    • Υπάρχει συγκεκριμένος ρυθμός στο τραγούδι και ο στίχος είναι ελεύθερος.
    • Εντοπίσαμε μία δυνατή μεταφορά «come the morning light now baby».
    • Είναι μπαλάντα με αποτέλεσμα να έχουμε πολύ έντονα συναισθήματα, όπως αγάπη, έρωτας, νοσταλγία και μοναξιά.
    • Παρατηρούμε ότι το τραγούδι είναι μονόλογος του καλλιτέχνη και υπάρχει παραστατικότητα λόγω των έντονων εικόνων.
    • Έχουμε επανάληψη σταθερών μοτίβων (don’t you cry, baby).
    • Διακρίνουμε παρήχηση λόγω επανάληψης συγκεκριμένων γραμμάτων στις καταλήξεις των λέξεων όπως για παράδειγμα στο στίχο «baby maybe some day».
    • Οι στίχοι εκφράζουν πολύ δυνατά συναισθήματα με αποτέλεσμα να υπάρχει πολυσημία των λέξεων.
    • Στο video clip του τραγουδιού υπάρχει κινηματογραφική τεχνική λόγω της έντονης παραστατικότητας του τραγουδιού.
    • Δυναμικά ρήματα που δίνουν ενέργεια στο τραγούδι.
    • Πλήθος εικόνων.

  • Μέντωρ

    Να δίνετε περισσότερα παραδείγματα για τους ποιητικούς τρόπους

  • melina..

    ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ “DREAM ON”

    To «Dream on» είναι μία μεγάλη επιτυχία των Aerosmith που ανήκει στον πρώτο δίσκο τους «Aerosmith» και γράφτηκε το 1976 από τον τραγουδιστή τους Steven Tyler. Το κομμάτι δεν συνδέεται με ιστορικές συνθήκες της εποχής αλλά εκφράζει τις ανησυχίες του ανθρώπου για τη φθορά που φέρνει ο χρόνος ,αλλά και τη ζωή γενικότερα ,όπως και την πορεία του προς το θάνατο.
    Πρόκειται για ένα τραγούδι με ιδιαίτερα λογοτεχνικό περιεχόμενο που χρησιμοποιεί πολλούς ποιητικούς τρόπους ,όπως :
    • Στο τραγούδι υπάρχον σύμβολα και υπαινιγμοί. Για παράδειγμα στο δεύτερο στίχο «all these lines on my face getting clearer» η λέξη «lines» ,δηλαδή οι ρυτίδες συμβολίζουν τα σημάδια που αφήνει ο χρόνος και η ζωή πάνω στον άνθρωπο.
    • Στους στίχους «Half my life’s in books’ written pages lived and learned from fools and from sages» διακρίνουμε ειρωνεία ,διότι παρουσιάζει τη ζωή του σαν να είναι γραμμένη σε σελίδες βιβλίων ,γεγονός που όπως φαίνεται δεν τον ευχαριστεί και το λέει μα ειρωνικό ύφος.
    • Διακρίνουμε αντίθεση ,διότι σε όλο το τραγούδι κυριαρχεί το παρόν ενώ στο στίχο «The past is gone» γίνεται αναφορά στο παρελθόν. Έτσι έχουμε αντίθεση στο παρόν-παρελθόν. Ακόμα έχουμε αντίθεση ανάμεσα στο πρόσωπο που αναφέρεται το κομμάτι και στον υπόλοιπο κόσμο «I know, nobody knows».
    • Υπάρχει έντονος ρυθμικός λόγος με αποτέλεσμα το νόημα των στίχων να μας αποτυπώνεται.
    • Στο τραγούδι διακρίνουμε μία προκλητική λέξη «fools» η οποία αποσκοπεί στην απόδοση της οργής του καλλιτέχνη «Lived and learned from fools and from sages».
    • Υπάρχει μια έντονη μεταφορά στο στίχο «all these lines on my face getting clearer» με την οποία θέλει να πει ότι βλέποντας το πρόσωπό του στον καθρέπτη συνειδητοποιεί το πέρασμα του χρόνου μέσω των σημαδιών που έχουν χαραχτεί για πάντα πάνω του. Άλλη μια μεταφορά που εντοπίζουμε είναι στο στίχο «Everybody’s got their dues in life to pay» με την οποία δείχνει ότι όλοι έχουν να προσφέρουν κάτι στη ζωή.
    • Υπάρχει μια παρομοίωση στο στίχο «The past is gone it went by, like dust to dawn». Σε αυτόν παρομοιάζεται το γρήγορο πέρασμα του χρόνου με το γρήγορο πέρασμα μιας μέρας.
    • Το τραγούδι είναι ροκ μπαλάντα με αποτέλεσμα να μας δημιουργεί έντονα συναισθήματα.
    • Έχουμε επανάληψη σταθερών μοτίβων όπως η φράση «dream on» καθώς και το refrain.
    • Έχουμε σε κάποιες λέξεις ποιητική αμφισημία και πολυσημία. Για παράδειγμα η λέξη «lines» που κυριολεκτικά σημαίνει γραμμές ,συμβολίζει έμμεσα το πέρασμα του χρόνου ,διότι μεταφράζεται ως «ρυτίδες προσώπου ή ουλές».
    • Είναι μονόλογος του καλλιτέχνη που θέλει να μας περάσει τις ανησυχίες του για το πέρασμα του χρόνου ,αλλά και να δώσει κουράγιο.

  • Μέντωρ

    Πολύ καλή δουλειά παιδιά. Περιμένω τις συσχετίσεις με λογοτεχνικά έργα.

  • melina..

    DREAM ON

    Every time when I look in the mirror
    All these lines on my face getting clearer
    The past is gone
    It went by, like dusk to dawn
    Isn’t that the way
    Everybody’s got the dues in life to pay

    I know nobody knows
    Where it comes and where it goes
    I know it’s everybody sin
    You got to lose to know how to win

    Half my life
    Is books written pages
    Live and learn from fools and
    From sages
    You know it’s true, oh
    All these things you do come back to you

    Sing with me, sing for the years
    Sing for the laughter, sing for the tears
    Sing with me, just for today
    Maybe tomorrow, the good lord will take you away

    Yeah, sing with me, sing for the year
    Sing for the laughter, sing for the tear
    Sing with me, just for today
    Maybe tomorrow, the good Lord will take you away

    Dream on
    Dream on
    Dream on
    Dream until your dreams come true
    Dream on
    Dream on
    Dream on
    Dream until your dreams come true
    Dream on
    Dream on
    Dream on
    Dream on
    Dream on
    Dream on
    Dream on

    Sing with me, sing for the year
    Sing for the laughter, sing for the tear
    Sing with me, just for today
    Maybe tomorrow, the good Lord will take you away
    Sing with me, sing for the year
    Sing for the laughter, sing for the tear
    Sing with me, just for today
    Maybe tomorrow, the good Lord will take you away.

    ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

    Κάθε που κοιτώ στον καθρέπτη οι ρυτίδες δείχνουν το ξέφτι.
    Παρελθόν που πάει περνάει, σα μέρα που σχολάει.
    Δεν είναι έτσι η ροή;
    Ο καθείς έχει τα χρέη του στη ζωή.
    Ξέρω πως δεν ξέρει κανείς που ‘ρχεσαι και που θα βρεθείς.
    Το ξέρω είναι όλων το κρίμα η νίκη είναι της απώλειας τμήμα.
    Μισή ζωή χαμένη στα βιβλία έζησα κι έμαθα χαζομάρες και σοφία.
    Το ξέρεις είναι σωστό όλα σου ξανάρχονται στο μυαλό.
    REFRAIN
    Τραγούδα μαζί μου, τραγούδα τον χρόνο, τραγούδα το γέλιο.
    Τραγούδα τον πόνο, τραγούδα το τώρα κι ας είναι για την ώρα.
    Αύριο μπορεί ο Κύριος να σου κόψει τη φόρα.
    Ονειρέψου, ονειρέψου, ονειρέψου μέχρι το όνειρο αλήθεια να βγει.
    Ονειρέψου μέχρι το όνειρο να πραγματοποιηθεί.

  • melina..

    Λευτέρης Χουρδάς. Για τα γηρατειά.

    Τα χρόνια μας που φεύγουνε,
    μην τυχόν και εμποδίσεις
    προσπάθησε να ζεις καλά
    κι’ όλα να τα γλεντήσεις.
    Ποτέ τα χρόνια δεν μπορείς
    πίσω να τα γυρίσεις,
    γλέντα, πίνε και χόρευε
    για να’ χεις αναμνήσεις.
    Αυτοί που κρύβουν τα λεφτά
    τίποτα δεν αλλάζουν
    κι’ αυτοί γερνάνε πρόωρα,
    όσα και να στοιβάζουν.

    Συσχετισμός «Dream on» των Aerosmith και ποιήματος «Για τα γηρατειά»

    Παρατηρούμε ότι και στο δημοφιλές τραγούδι των Aerosmith και στο λογοτεχνικό έργο του Λευτέρη Χουρδά, η κύρια θεματολογία είναι το πέρασμα του χρόνου και το αντίκτυπό του πάνω στον άνθρωπο.
    Αρχικά μπορούμε να διακρίνουμε τη νοηματική ομοιότητα μεταξύ του πρώτου στίχου του ποιήματος του Χουρδά «Τα χρόνια μας που φεύγουνε μην τυχόν και εμποδίσεις, προσπάθησε να ζεις καλά κι’ όλα να τα γλεντήσεις» και στους δύο στίχους του Dream on «I know nobody knows, where it comes and where it goes» και «Maybe tomorrow the good lord will take you away». Σε αυτούς τους στίχους εκφράζονται η αβεβαιότητα του ανθρώπου για το μέλλον και συνιστά τη βασική ανθρώπινη αγωνία της ύπαρξης. Επιπλέον, η συνέχεια του στίχου «Half my life is books written pages. Live and learned from fools and from sages.» του Dream on, βρίσκεται στο ποίημα του Χουρδά στο στίχο «Ποτέ τα χρόνια δεν μπορείς πίσω να τα γυρίσεις, γλέντα, πίνε και χόρευε για να’ χεις αναμνήσεις». Το μήνυμα που αποτυπώνουν αυτοί οι στίχοι είναι ότι ο άνθρωπος περνάει τη μισή ζωή του μέσα στα βιβλία και αγνοεί το γεγονός ότι πρέπει να διασκεδάζει, να περνάει καλά και να έχει ευχάριστες αναμνήσεις, διότι τα χαμένα χρόνια δεν μπορείς να τα γυρίσεις πίσω. Τέλος, ανάμεσα στο στίχο του Λευτέρη Χουρδά «Αυτοί που κρύβουν τα λεφτά τίποτα δεν αλλάζουν κι’ αυτοί γερνάνε πρόωρα, όσα και να στοιβάζουν.» και στο στίχο των Aerosmith «All these things you do come back to you.» παρατηρούμε κοινό περιεχόμενο. Οι δύο στίχοι υπονοούν πως ότι και να κάνεις στη ζωή στο τέλος όλες οι πράξεις σου θα γυρίσουν σε σένα και αδυνατείς να αποφύγεις τα γηρατειά.
    Συμπεραίνουμε λοιπόν, πως ανάμεσα σε ένα ποίημα και σε ένα τραγούδι είναι δυνατόν να υπάρχουν πολλές νοηματικές ομοιότητες, αλλά και κοινή θεματολογία, όπως συμβαίνει ανάμεσα στο «Dream on» και στο ποίημα «Για τα γηρατειά».